Zawieszenie pneumatyczne – komfort jazdy na poziomie absolutnym

Tradycyjne konstrukcje zawieszeń samochodowych są bez dwóch zdań proste i dość skuteczne (najczęściej stosowane są kolumny McPhersona w połączeniu z belką skrętną), ale nie są pozbawione istotnych wad. Do największych należy niezbyt wysoki komfort jazdy dla osób podróżujących autem wyposażonym w takie tanie zawieszenie oraz jego podatność na zużycie. Nie należą do rzadkości sytuacje, w których zanim w ogóle pojawi się jakakolwiek usterka jednostki napędowej, pojedyncze elementy zawieszenia (z reguły łączniki, amortyzatory oraz tuleje) były już wymieniane przynajmniej kilkukrotnie.

Rzecz jasna ten stan rzeczy ma bezpośredni związek z jakością nawierzchni dróg, po których dany samochód się porusza, ale trzeba również brać poprawkę na to, że przy dużym obciążeniu (czyli na przykład kilkuosobowa rodzina wyjeżdżająca na dwutygodniowe wakacje) tradycyjne zawieszenie sprężynowe nie jest w stanie zapobiec zmniejszeniu prześwitu. Tym samym auto jest bardziej narażone na uszkodzenia zarówno zawieszenia, jak też na przykład układu wydechowego. Pozbawioną wyżej wymienionych wad alternatywą dla sprężyn śrubowych jest zawieszenie pneumatyczne, które jednak z uwagi na swe rozmiary i koszty produkcji spotyka się przeważnie w samochodach klasy wyższej.

Pneumatyczne zawieszenie – konstrukcja

Najprościej mówiąc w tego rodzaju zawieszeniu konwencjonalne sprężyny zostały zastąpione specjalnymi gumowymi poduszkami, które wypełnione są sprężonym powietrzem. Dzięki temu pochłanianie drgań generowanych podczas jazdy jest nieporównanie efektywniejsze niż w przypadku zawieszenia tradycyjnego, co z kolei przekłada się na poprawę parametrów trakcyjnych wyposażonego w pneumatyczne zawieszenie samochodu.

Volkswagen golf V gtiWażnym elementem układu jest kompresor, którego zadaniem jest wytwarzanie ciśnienia dostarczanego do poszczególnych amortyzatorów. Oprócz tego mamy zbiornik ciśnieniowy (jeden lub więcej) wraz z całym niezbędnym osprzętem w postaci przewodów ciśnieniowych, zaworów regulujących, czujników wysokości, ciśnienia i bezwładnościowych oraz sterujący tym wszystkim komputer.

Ze względu na skomplikowaną budowę zawieszenia pneumatycznego nigdy nie należy lekceważyć nawet drobnych i z pozoru mało istotnych symptomów potencjalnej nieprawidłowej pracy któregoś z elementów – jeśli tylko tak się zdarzy, reagować trzeba natychmiast, bowiem pozwoli to uniknąć niepotrzebnych i czasem wysokich kosztów napraw w razie poważnej awarii. Obowiązuje tu stara zasada mówiąca, że lepiej zapobiegać niż wymieniać.

Zalety pneumatyki

Poza wspominanym już komfortem związanym z niemal doskonałą redukcją drgań generowanych w trakcie jazdy jedną z największych zalet tego rodzaju zawieszenia jest bez wątpienia możliwość sterowania wysokością zawieszenia oraz ustawienia stałego prześwitu w aucie – nie zmieni się on niezależnie od obciążenia pojazdu. To istotna cecha poprawiająca bezpieczeństwo jazdy zwłaszcza w zakrętach i na nawierzchniach niezbyt równych, co jest podstawową przyczyną stosowania zawieszenia pneumatycznego w samochodach terenowych, SUV-ach, a także coraz częściej w rodzinnych autach kombi.

Leave a Reply