Istota działania płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy to specjalny płyn, który przepływa przez silnik, aby utrzymać go we właściwym zakresie temperatury roboczej. W jego skład wchodzi głównie glikol etylenowy lub propylen i spotyka się go w różnych kolorach: zielonym, niebieskim lub nawet różowym.

Jak działa płyn chłodniczy?

Silnik samochodu podczas pracy wytwarza dużą ilość ciepła i musi być stale chłodzony, aby uniknąć uszkodzeń. Układ chłodzenia w samochodzie działa poprzez kierowanie płynu chłodzącego przez kanały w bloku silnika i głowicach. Płyn chłodniczy przepływający przez te kanały odbiera ciepło z silnika. Podgrzany płyn trafia następnie przez gumowy wąż do chłodnicy, która zwykle znajduje się z przodu samochodu. Gorący płyn przepływający przez cienkie rurki w chłodnicy jest chłodzony przez strumień powietrza wchodzący do komory silnika z grilla przed samochodem. Po ochłodzeniu płyn wraca do silnika, aby pochłonąć więcej ciepła. Pompa wodna ma za zadanie utrzymywać przepływ płynu przez ten system kanalizacji i ukrytych przejść.

Dlaczego płyn chłodniczy jest ważny?

Bez płynu chłodniczego ciepło wytwarzane przez ciągłe spalanie wewnętrzne bardzo szybko zniszczyłoby silnik. Sama woda nie jest wystarczająca, aby utrzymać system w odpowiednio niskiej temperaturze, ponieważ wysokie temperatury wewnątrz silnika w końcu spowodują jej zagotowanie i całkowite wyparowanie. Podobnie przy bardzo niskich temperaturach woda zamarzłaby, gdy samochód był bezczynny, czyniąc w ten sposób układ chłodzenia bezużytecznym. Dlatego płyn chłodzący jest ważny, ponieważ synergia między glikolami i wodą umożliwia jego działanie w zimnym i gorącym środowisku – przez cały rok. Dodatkowe składniki obecne w płynie chłodniczym zapewniają również ochronę silnika przed korozją. Podobnie jak w przypadku smarów, poziom uzupełnienia płynu chłodniczego musi być regularnie sprawdzany, aby mieć pewność, że jest go wystarczająco dużo.

Rodzaje płynów chłodniczych

Do serwisowania układów chłodzenia pojazdów rutynowo stosuje się trzy rodzaje chłodziw:

  • płyn chłodniczy z technologią kwasu nieorganicznegopłyn chłodzący w technologii kwasu nieorganicznego (IAT) to konwencjonalny płyn chłodzący, który był używany w starszych pojazdach przez wiele lat. Ten rodzaj płynu chłodzącego wymaga częstszej wymiany, ponieważ ma tendencję do szybszej utraty swoich właściwości. Może mieć kolor zielony lub żółty.
  • płyn chłodniczy z technologią kwasu organicznegoistnieje kilka marek chłodziw w technologii kwasów organicznych (OAT). Dostępne są w kilku różnych kolorach, od ciemnozielonego i pomarańczowego po różowy i niebieski.
  • płyn chłodniczy z technologią hybrydowego kwasu organicznego – płyn w technologii hybrydowego kwasu organicznego (HOAT) – jest hybrydą płynów IAT i OAT. HOAT to popularny płyn chłodzący stosowany w większości nowych pojazdów.

Wskazówki przed uzupełnieniem płynu chłodniczego

Kiedy nadejdzie czas wymiany płynu chłodzącego w samochodzie, zawsze zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu, aby uzyskać informacje o zgodności i gwarancji oraz zalecany przez producenta oryginalnego sprzętu płyn chłodniczy. Zbyt często konsumenci wybierają płyn chłodzący na podstawie ceny, a nie wydajności. Dostępne są tańsze „uniwersalne” płyny chłodzące, które rzekomo służą do obsługi dowolnego silnika, ale prawda jest taka, że określone pojazdy od określonych producentów wymagają określonej formuły płynu chłodzącego. Niezależnie od tego, jakim samochodem jeździsz, jest to poważna inwestycja, co oznacza, że mądrze byłoby nie oszczędzać na płynie chłodzącym. Próba zaoszczędzenia trochę gotówki w krótkim okresie może prowadzić do kosztownych napraw w dłuższej perspektywie, jeśli system chłodzenia ulegnie awarii z powodu niewłaściwego rodzaju chłodziwa. Wybór niewłaściwego produktu może spowodować słabą wydajność lub awarię silnika. System chłodzenia jest również zagrożony, jeśli używasz nierozcieńczonego płynu chłodzącego lub czystej wody.

Jaki kolor powinien mieć płyn chłodniczy?

Płyn chłodzący występuje w różnych kolorach, często w zależności od poziomu i rodzaju oferowanej ochrony. Podstawowy płyn chłodzący jest zwykle zielony, podczas gdy bardziej zaawansowane płyny chłodzące mają odcienie czerwieni, pomarańczy, żółci, zieleni, błękitu lub fioletu — w zasadzie całą tęczę. Każdy kolor ma na celu zapewnienie optymalnej pracy określonych typów pojazdów, zapobiegając przegrzaniu. Pamiętaj jednak: jeśli Twój samochód jest nadal objęty gwarancją, upewnij się, że uzupełniasz ten sam kolor płynu chłodzącego. Nie zastępuj określonego koloru zaawansowanego płynu chłodzącego innym kolorem, niezależnie od tego, czy jest zaawansowany, czy uniwersalny. Jaka mieszanka chłodziwa i wody działa najlepiej? Wraz z rozwojem technologii chłodziwa pojawiają się również zalecenia dotyczące bilansu mieszaniny chłodziwo/woda. Wcześniej producenci chłodziw zalecali równomierne zbilansowanie 50% płynu chłodzącego i 50% wody do chłodnic. Obecnie zalecana ilość chłodziwa waha się od 40 do 70%. Większy procent płynu chłodzącego ochroni chłodnice i układy chłodzące, ale jeśli nie jeździsz w ekstremalnie niskich temperaturach, możesz obniżyć poziom płynu chłodzącego do 40%.

Leave a Reply