Rejestracja auta z zagranicy

Używany samochód

Rejestracja auta w kraju to minimalny koszty 1500zł

Kiedy już wreszcie upora się ze sprowadzeniem wymarzonego samochodu, należy załatwić wszelkie administracyjne sprawy. Rejestracja auta nie jest wcale taką prostą czynnością, zajmuje stosunkowo dużo czasu, nie wspominając o opłatach, które należy ponosić prawie przy każdej wizycie w urzędzie.

Krok po kroku

  1. Tłumaczenie

Wszelkie dokumenty należy przetłumaczyć. Jest to koszt około 100 złotych za pakiet dokumentów. Nawet jeśli umowa była zawierana w dwujęzycznych kopiach, to wiele urzędów wymaga oficjalnej pieczęci tłumacza przysięgłego.

  1. Badanie techniczne

To niezbędny krok w celu uzyskania Dokumentu Identyfikacyjnego Pojazdu oraz potwierdzenia, iż sprzęt znajduje się w dobrym stanie technicznym. Cena wizyty na okręgowej stacji kontroli pojazdów waha się od 100 do 200 złotych.

  1. Opłacenie akcyzy

W przeciągu dwóch tygodni od sprowadzenia pojazdy należy wypełnić dokument AKC-U, a następnie w terminie do 30 dni zapłacić należytą akcyzę. Jest ona naliczana ze względu na wielkość silnika: 3,1% dla silników o pojemności do 2000 cm3 i 18,6% dla tych powyżej 2000cm3.

Aby móc opłacić akcyzę, należy ze sobą zabrać: dokument zakupu auta, dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu, dokument wyrejestrowania samochodu w danym kraju, zaświadczenie o przeglądzie technicznym oraz tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z autem.

Przelewu za akcyzę dokonuje się na rachunek bankowy Izby Celnej, zaś opłatę skarbową na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego.

  1. Opłacenie VATu

W Urzędzie Skarbowym zgłasza się dokument VAT-25 i w zależności od tego, czy auto jest sprowadzone z terenu Unii Europejskiej (zwolnienie z dodatkowej opłaty wynosi 160zł) lub spoza jej granic (opłacenie VATu w wysokości 23% wartości samochodu) należy wnieść odpowiednią kwotę.

  1. Opłacenie dokumentów w dziale komunikacji

Pierwsza rejestracja auta w kraju wynosi 256 złotych i wymaga przedłożenia pakietu dokumentów: wniosku o rejestrację samochodu, potwierdzenia zapłaty akcyzy, dowód własności, kartę pojazdu, dowód opłaty recyklingowej (500 złotych na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska), dowód osobisty oraz wszelkie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego.

  1. Opłata ubezpieczenia OC i ewentualnie AC

Ile to wszystko wynosi?


Podliczając podstawowe koszty rejestracji, pomijając kwestie finansowe związane z samym sprowadzeniem samochodu, należy się szykować na dodatkowy wydatek minimum 1500 złotych plus cena za ubezpieczenie. To całkiem spora kwota, jednak czasem warto ponieść taki nakład, aby móc się cieszyć dobrym sprzętem przez najbliższe lata.

Drugie życie auta

Leave a Reply