Opony – co powinieneś o nich wiedzieć?

Opony - co powinieneś o nich wiedziećNowe czy używane? Zimowe czy uniwersalne? Jak często je wymieniać i co oznaczają tajemnicze literki ET? Czy warto kupować alufelgi lub inwestować w wzmacniane opony? Dzisiejszy wpis postara się rozwiać wszelkie wątpliwości polskich kierowców.

Nowe czy używane?

Nie ulega wątpliwości, iż opony stanowią jeden z najważniejszych elementów dotyczących bezpieczeństwa w czasie jazdy. Dbałość o stan techniczny opon powinna zaprzątać głowę każdego kierowcy: wszelkie spękania, wybrzuszenia, dziwne odgłosy podczas jazdy lub drżenie kierownicy są sygnałem, iż bezwzględnie należy wymienić opony. Niestety, wiele osób, chcąc zaoszczędzić, wybiera kupno używanych opon, które mogą posiadać ukryte wady. Owszem, na pierwszy rzut oka wszystko może wydawać się w porządku (bieżniki nie są zużyte, zaś opona posiada prawidłowe ciśnienie), jednak w trakcie jazdy może się okazać, iż jej materiał jest słabej jakości lub może być źle wyważona. Podsumowując – lepiej kupić nowe opony z gwarancją bezpieczeństwa, niż zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych i ryzykować własne bezpieczeństwo na drodze. Pamiętajmy, że każde opony należy systematycznie sprawdzać i badań w punktach ogumienia przynajmniej dwa razy do roku, gdzie specjalista doradzi, czy należy już wymieniać opony na nowe, czy też można dalej spokojnie jeździć na obecnych.

Wymiana opony

Wymiana opony

Dziwne symbole

ET (z niem. EinpresseTiefe) – to głębokość osadzenia koła, dzięki któremu wiadomo, jak głęboko umiejscawia się je w nadkolu. Im większa jest wartość ET, tym większy rozstaw opon, a co za tym idzie, zwiększona przyczepność do powierzchni jezdni.

RUN FLAT – to specjalne ogumienie, które polega na wzmocnieniu ścianek bocznych i stopie opony wraz z obniżeniem ciśnienia powietrza. Opony wymagają mocowania specjalnych felg, z nieco podwyższonym garbem.  Producenci nie zalecają ich naprawy, w przypadku uszkodzenia opony, należy ją wymienić na nowy model.

BP – to kod zakładu, w jakim wyprodukowano oponę.

XL, ELX, RF – oznaczenie opony wzmocnionej, która przeznaczona jest do jazdy sportowej dzięki dodatkowej warstwie opasań, zwiększeniu gęstości materiału do produkcji oraz większemu ciśnieniu. Ich wadą jest mniejsza żywotność.

Magazyn opon

Magazyn używanych opon

Uniwersalne czy wymieniane dwa razy do roku?

Wiele zależy od miejsca, w którym się użytkuje auto. Oczywiście nad morzem, gdzie znacznie rzadziej pada śnieg i są o wiele niższe temperatury w porze zimowej, nie zawsze opłaca się inwestować w opony zimowe, natomiast mieszkańcy południowej Polski są zmuszeni do ich użytkowania w wyniku zmiennych warunków atmosferycznych, nie wspominając o konieczności posiadania opon zimowych wyposażonych w łańcuchy wśród górali. Mieszkańcy wielkich miast, którzy w niewielkim stopniu użytkują samochód, przeważnie na odśnieżonych asfalcie, mogą kupić opony uniwersalne (wielosezonowe).

Opona zimowa

Opona zimowa

Alufelgi

Alufelgi to nic innego jak koła ze stopów lekkich. Na ich stan wpływa nie tylko rodzaj materiału, z jakiego zostały wykonane, ale także odpowiednie zabezpieczenie przed zniszczeniem (dzięki dodatkowej warstwie lakierniczej). Do zamontowania alufelg uniwersalnych potrzebujemy dodatkowego zestawu montażowego składającego się z pierścienia centrującego oraz śrub. Należy je systematycznie myć przy pomocy miękkiej gąbki wyłącznie przy użyciu czystej wody. Warto w nie zainwestować, bowiem nadają efektywności i wzmacniają oprawę wizualną auta.

Wykorzystanie zużytej opony

Wykorzystanie zużytej opony

Leave a Reply