Zakup nowych opon samochodowych to zawsze dobra decyzja. Chyba żadnego kierowcy nie trzeba przekonywać, że jazda na zużytym ogumieniu jest niebezpieczna i nieekonomiczna. Ale nawet wybierając nowe opony, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii i parametrów, by podjąć najlepszą decyzję i być zadowolonym z zakupu. Zwykle przy wyborze nowych opon kierujemy się marką oraz ceną, ale warto przyjrzeć się też kilku innym kwestiom. Wiąże się to z zastanowieniem się, co oferuje dana marka i model opon oraz czego my oczekujemy po tym zakupie.
Nowe opony – sezonowe czy całoroczne?
To, czy wybrać osobno komplet opon zimowych i letnich, czy też zdecydować się na nowe opony całoroczne, to chyba jedna z najczęściej poruszanych kwestii. Co powinno mieć wpływ na naszą decyzję? Z uwagi na to, iż opinie w tym temacie są mocno podzielone, musimy kierować się indywidualnymi odczuciami i oczekiwaniami. Generalnie decydujący powinien być klimat panujący w miejscu naszego zamieszkania. Jeżeli zimy są łagodne, można zdecydować się na opony całoroczne. W przypadku zim z dużymi opadami śniegu oraz naprawdę niskimi temperaturami bezpieczniej będzie kupić osobno opony zimowe, a osobno letnie. Zapewnią one nam lepszą przyczepność do podłoża, a co za tym idzie, dadzą więcej pewności za kierownicą.
Opony wielosezonowe będą też dobrym wyborem dla kierowców, którzy jeżdżą spokojnie i raczej okazjonalnie, głównie po mieście. Wtedy zakup kompletu opon całorocznych nie obciąży aż tak budżetu, jak zakup dwóch kompletów. Oprócz klimatu, trzeba też wziąć pod uwagę ukształtowanie terenu, na którym mieszkamy. W rejonach górzystych lepiej zaopatrzyć się w dwa komplety opon. A gdy często wyjeżdżamy za granicę, musimy pamiętać, iż w niektórych krajach prawo nakłada na kierowców obowiązek posiadania opon letnich i zimowych.
Przydatne właściwości opon
Wbrew pozorom, opony rożnych marek różnią się także właściwościami. Ich odpowiednie dobranie jest kluczowe, by jazda samochodem była przyjemna oraz by nowe opony służyły nam jak najdłużej. W przypadku opon zimowych i letnich różnice są oczywiste i widać je gołym okiem. Przede wszystkim różni się w nich bieżnik – w oponach letnich musi zapewnić przyczepność i trakcję na nawierzchni suchej i mokrej, natomiast w zimowych także na nawierzchni śliskiej, ośnieżonej oraz na lodzie, co jest znacznie trudniejsze. Poza tym opony muszą być wykonane z gumy odpornej na niskie temperatury. W oponach rozróżniamy bieżnik kierunkowy i asymetryczny.
Bieżnik kierunkowy kształtem przypomina literę „V” i zapewnia przyczepność oraz trakcję na mokrym i suchym asfalcie. Opony z bieżnikiem kierunkowym są nieco głośniejsze niż te z asymetrycznym. Bieżnik asymetryczny rożni się po obu stronach opony. Jego zaletą jest dobra przyczepność wynikająca z dużej powierzchni styku z nawierzchnią.