Czujnik temperatury silnika lub inaczej mówiąc, płynu chłodzącego, to nieduży, ale bardzo ważny element samochodu, którego awaria może znacznie wpłynąć na codzienną eksploatację pojazdu. Jaką funkcję pełni czujnik? Jak rozpoznać jego uszkodzenie?
Czujnik temperatury silnika – najważniejsze informacje
Czujnik temperatury silnika to niewielkie urządzenie zamontowane w głowicy silnika lub na którymś z przewodów z płynem chłodniczym. Jak sama nazwa wskazuje, czujnik zbiera dane dotyczące temperatury płynu chłodzącego i są one na bieżąco przesyłane do komputera sterującego silnikiem (w nowocześniejszych pojazdach).
Informacje te są niezbędne do obliczenia czasu trwania wtrysku paliwa, momentu zapłonu lub ustalenia prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym. Czas wtrysku jest inny przy zimnym silniku, a inny przy rozgrzanym, zatem właściwie działający czujnik temperatury silnika pozwala dobrać odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną. Tym samym ma wpływ na wysokość spalania.
Jak rozpoznać awarię czujnika temperatury silnika?
Czujnik temperatury może ulec po prostu zużyciu wynikającemu z długotrwałej eksploatacji. Może dojść do jego uszkodzenia mechanicznego w trakcie naprawy bądź wypadku. Zdarza się też, że sam czujnik jest sprawny, ale uszkodzeniu uległ przewód lub wtyczka doprowadzająca prąd do czujnika, mogło też dojść do zwarcia. Do najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika należą: trudności z uruchamianiem ciepłego silnika, zwiększone zużycie paliwa, gaśnięcie jednostki napędowej w trakcie jazdy oraz jej nierówna praca. Poza tym pojazd emituje znacznie więcej dwutlenku węgla, gdyż sonda lambda nie może dostosować mieszanki paliwowo-powietrznej bez informacji zwrotnej ze strony czujnika temperatury silnika.
Uszkodzenie czujnika rozpoznamy także brak pracy wskaźnika temperatury silnika na desce rozdzielczej. Aby upewnić się, że czujnik temperatury uległ awarii, przede wszystkim należy sprawdzić stan przewodów prowadzących do czujnika. Szukamy wszelkiego rodzaju pęknięć, załamań, przerwań i uszkodzeń izolacji. Sprawdzamy także stan wtyczki. Trzeba również sprawdzić, czy na wtyczce, jak i samym czujniku nie pojawiła się rdza. Jeśli chodzi o naprawdę czujnika, część ta jest nienaprawialna, więc gdy ulegnie zepsuciu, należy go wymienić na nowy. Jeżeli uszkodzeniu uległ przewód, można go zaizolować lub wymienić na nowy. Wymieniając czujnik temperatury silnika, należy zawsze uzupełnić płyn chłodniczy.