Chociaż wśród kierowców płci męskiej krąży przekonanie, że kobiety to słabi kierowcy, trudno nam sobie dziś wyobrazić ich brak na drodze. Coraz więcej kobiet w różnym wieku z wielką chęcią siada za kierownicę, gdyż wtedy są bardziej samodzielne. Ale nie w każdym zakątku świata jest to oczywiste. Jeszcze do niedawna w Arabii Saudyjskiej kobietom nie wolno było samodzielnie prowadzić samochodów. Zgodnie z prawem mogły to robić jedynie pod okiem opiekuna. Walka o równe prawa w tej kwestii trwała naprawdę wiele lat, a sporo kobiet ostentacyjnie pokazywało swój sprzeciw, kierując samodzielnie pojazd i narażając się na aresztowanie.
Sprawa ta budziła mnóstwo emocji, gdyż Arabia Saudyjska była wtedy jedynym krajem na świecie zabraniającym kobietom zrobienia prawa jazdy. W końcu jednak walka ta zakończyła się sukcesem! W czerwcu 2017 roku król Mohammed bin Salman zmienił prawo i zarządził, że kobiety również mają prawo uzyskać licencję do prowadzenia samochodu i mogą być samodzielnymi kierowcami. Niedługo po tym postanowieniu w sieci pojawiła się intrygująca reklama Forda wskazująca na rosnące prawa kobiet w tym kraju. Wydaje się, że ta forma promocji to strzał w dziesiątkę.
Reklama Forda, a historia praw kobiet w Arabii Saudyjskiej
Reklama Forda, o której mowa, a którą możecie zobaczyć TUTAJ, w ciekawy i intrygujący sposób nawiązuje do tego, jak przez szereg lat kobiety walczyły o swoje prawa w Arabii Saudyjskiej. W przypadku zakazu do prowadzenia pojazdów walka ta trwała aż 25 lat. Z biegiem lat zauważono jednak, iż władze Arabii Saudyjskiej dążą do liberalizacji kraju, między innymi poprzez stopniowe włączanie kobiet do życia społecznego. Umożliwienie im samodzielnego prowadzenia samochodów i uzyskiwania prawa jazdy miało być kolejnym krokiem.
Reklama Forda przedstawia oczy kobiety odbijające się w przednim lusterku samochodu. Tło jest czarne, co sprawia wrażenie, że owa kobieta jest ubrana w burkę – charakterystyczny strój wszystkich kobiet w Indiach. Choć grafika jest bardzo minimalistyczna, jednocześnie jest niezwykle wymowna. Pokazuje, że dla kobiet w Arabii Saudyjskiej możliwość prowadzenia samochodu to przywilej, do którego wcześniej nie miały dostępu. To swego rodzaju wolność, której brakuje w ich miejscu zamieszkania. Reklama daje do myślenia, zwłaszcza osobom, dla których kultura i zakazy krajów muzułmańskich są zupełnie obce. Pozwala zrozumieć odczucia kobiet z tamtych rejonów innym kobietom, które są wolne i w pełni dopuszczone do życia społecznego i politycznego w swoim kraju. A jednocześnie to doskonała promocja marki. Co Ford zyskuje na tej zmianie prawa dotyczącego jazdy samochodem przez kobiety w Arabii Saudyjskiej?
Kobiety za kierownicą = zysk dla producentów samochodów
Jak donosi „Washington Post”, zaledwie w ciągu trzech dni od zmiany prawa do pierwszej w Arabii szkoły jazdy samochodem dla kobiet zgłosiło się aż 165 tysięcy kandydatek! Dla największych koncernów i marek samochodowych oznaczało to potężny przypływ nowych Klientów i całkowicie nowej grupy docelowej, w której potrzeby należy trafić. Rozpoczęto więc szeroko zakrojone kampanie reklamowe, w tym wyjątkowa reklama Forda nawiązująca do opisywanych wydarzeń. Jednym z zabiegów marketingowych ma być stworzenie salonów samochodowych dedykowanych wyłącznie dla kobiet oraz wydzielenie stref kobiecych w istniejących już salonach. Celem jest większa integracja społeczeństwa arabskiego, postawienie na równi potrzeb mężczyzn i kobiet w zakresie wyboru odpowiedniego samochodu.
Co ciekawe, saudyjskie kobiety zaczęły kupować samochody już po samym ogłoszeniu przez rząd o nadchodzących zmianach w prawie. Marka Ford spodziewa się zatem potężnych zysków nie tylko ze sprzedaży małych, miejskich samochodów, ale też tych z sektora luksusowych. To bez wątpienia ogromna szansa dla Forda, jak i innych koncernów samochodowych prowadzących sprzedaż swoich modeli w Arabii Saudyjskiej.
Zyski dla państwa wynikające ze zmiany prawa
Co skłoniło króla Salmana do zmiany prawa? Jak sam powiedział, chodziło głównie o względy ekonomiczne. Poprzednie prawo stanowiło, iż kobieta może prowadzić samochód tylko pod okiem opiekuna. To powodowało, że mężczyźni, w tym głowy rodzin, tracili sporo czasu, by towarzyszyć kobietom w trasie, a gdy sami nie mogli tego robić, ponosili spore koszty, by wynajmować prywatnych kierowców. Pojawienie się samodzielnych kobiet-kierowców to zatem spory zysk dla Państwa. Odtąd więcej kobiet będzie mogło znaleźć zatrudnienie na rynku pracy, a to oznacza jego znaczny rozwój. Według „Washington Post”, do 2030 roku liczba kobiet na rynku pracy ma wzrosnąć z 22% do 30%. To pozwoli na wzrost prywatnej gospodarki, a co za tym idzie, umożliwi państwu uniezależnienie się od handlu ropą naftową.
Jak internauci przyjęli reklamę Forda?
Choć reklama Forda odnosząca się do wydarzeń z Arabii Saudyjskiej jest mocno intrygująca, a przy tym dotyka dość drażliwego i delikatnego tematu, jakim jest brak poszanowania praw kobiet w krajach arabskich, internauci przyjęli ją nadzwyczaj dobrze. Okazuje się, że jedna przemyślana grafika może zdziałać więcej niż najbardziej rozbuchane spoty i kampanie reklamowe, na które silą się inne marki samochodowe. Marka Ford w prosty, dobitny, a jednocześnie nie mówiący wprost sposób pokazała, jakim krokiem milowym jest zmiana prawa dotycząca prowadzenia pojazdów przez kobiety. Jak wiele to dla nich znaczy i jak wiele zmienia, jeśli chodzi o ich użyteczność społeczną.
Gdy reklama Forda pojawiła się na Tweeterze, z wymownym dopiskiem „Welcome to the driver’s seat.” („Witaj na siedzeniu kierowcy”.), internauci oszaleli. W zaledwie trzy dni post został rozesłany dalej jakieś 3,8 tys. razy oraz zyskał 5 tys. polubień. Oczywiście inne marki samochodowe również postanowiły stworzyć swoje grafiki reklamowe, nawiązujące do tych wydarzeń, ale to właśnie reklama Forda zyskała największą popularność i największą przychylność.
Oferta Forda skierowana do kobiet
No dobrze, sporo mówimy tu o reklamie Forda, która podbiła serca tysięcy internautów i internautek, ale co w praktyce ma do zaproponowania marka Ford kobietom, nie tylko tym w Arabii Saudyjskiej, ale na całym świecie? Jakie modele cieszą się szczególną popularnością wśród kierowców płci pięknej? Oto niektóre z nich:
Ford Ka
Samochód osobowy z klasy aut najmniejszych, miejskich, doskonały dla kobiety, która codziennie musi przebrnąć przez centrum miasta z punktu a do punktu B, bez problemów z parkowaniem czy przejechaniem w wąskiej uliczce. To samochód o kompaktowym rozmiarze, wygodnym wnętrzu i ekonomicznym silniku. Idealny do jazdy po mieście na krótkich odcinkach, na przykład do pracy, do szkoły czy na zakupy.
Ford Focus
Ford Focus to samochód legenda i nikomu nie trzeba go przedstawiać. Następca Escorta, który doczekał się już czterech generacji, lecz wciąż nie utracił swoich największych zalet. To samochód wygodny, rodzinny, łatwy w prowadzeniu dzięki technologicznym udogodnieniom i z pojemnym bagażnikiem. Nowy Ford Focus został wyposażony między innymi w inteligentny tempomat z funkcją Stop and Go, system pomagający utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu oraz system Active Park Assist drugiej generacji. Wszystko to znacznie ułatwia poruszanie się w ruchu miejskim, na zagęszczonych ulicach i ruchliwych autostradach.
Ford Fiesta
To kolejny klasyk marki Ford, samochód do jazdy miejskiej, produkowany od roku 1976. W 2017 roku pojawiła się jego siódma generacja. Nowa Fiesta dostępna jest w wersji 3- i 5-drzwiowej jako hatchback, co czyni ją samochodem rodzinnym, a jednocześnie bardzo kompaktowym. Kobiety uwielbiają Fiestę także za piękną linię nadwozia dostępnego w wielu atrakcyjnych kolorach i opływowe kształty, nawiązujące do najnowszych trendów i designu na rynku motoryzacyjnym. Ford Fiesta siódmej generacji został wyposażony w technologie wspomagające kierowcę w czasie jazdy, między innymi system głosowy SYNC3 obsługiwany w języku polskim, system audio B&O oraz otwierany dach panoramiczny.