Samochód rodzinny z pojemnym bagażnikiem to czasem nie wszystko, gdy zależy nam na bezpiecznym przewiezieniu na przykład sprzętu sportowego. Wakacje tuż tuż i wielu z nas już zastanawia się, jak spakować i przewieźć niezbędny sprzęt turystyczny, sportowy czy kempingowy. W ten sytuacji sprawdzi się bagażnik dachowy, który jest nie tylko praktyczny, ale i prosty w montażu. Dowiedzmy się nieco więcej!
Bagażnik dachowy – na czym polega i ile kosztuje montaż?
Montaż bagażnika na dachu samochody będzie możliwy, jeżeli posiadamy relingi dachowe (zwykle są fabrycznie montowane w samochodach typu kombi i van) lub belki bazowe i uchwyty montażowe. Do samych belek możemy bezpiecznie zamontować uchwyty na narty, deskę surfingową czy rowery. Ale służą one również do montażu boksów, czyli bagażników zamykanych, w których można schować drobniejszy ekwipunek turystyczny.

Stalowy system bazowy bagażnika dachowego.
Jeśli chodzi o uchwyty montażowe, najpopularniejsze są tzw. szczękowe. Montuje się je do bagażnika bazowego, czyli wspomnianych relingów. Najtańsze uchwyty szczękowe kosztują jakieś 70 złotych. Droższe modele, z zamkiem zabezpieczającym przed kradzieżą kosztują około 100 złotych. Jeżeli nie posiadamy relingów, oprócz uchwytu należy dokupić bagażnik bazowy. Podstawowe belki stalowe to wydatek około 200 złotych. Belki aluminiowe wyprofilowane aerodynamicznie kosztują nieco więcej, około 400 złotych.
Boksy dachowe – jaki powinien być?
Właścicielom mniejszych samochodów chcących mieć bagażnik dachowy zaleca się montaż boksu. Najtańsze boksy kosztują jakieś 250-300 złotych, ceny tych z wyższej półki mogą już wynosić kilka tysięcy złotych. Jeżeli więc zamierzamy korzystać z boksu sporadycznie, wystarczy nam prosty, klasyczny model. Nie oznacza to jednak, że niedrogi boks ma być niesolidny. Przeciwnie, porządny boks dachowy powinien być wzmocniony metalowymi szynami pod spodem.

Boks dachowy.
Warto, by jego pokrywa była zamocowana na siłownikach gazowych – to pozwala komfortowo i sprawnie ją podnosić. Boksy dzielą się również na letnie i zimowe – dopasowane są do przewożonych w nich sprzętach. Boksy letnie są zwykle nieco szersze i krótsze od boksów zimowych.