Od jakiegoś czasu na stacjach benzynowych, oprócz paliwa i gazu można spotkać też niebieskie dystrybutory z tajemniczą nazwą AdBlue. Co to za płyn? Do czego służy? I jak go używać?
AdBlue – czym jest?
AdBlue to rynkowa nazwa roztworu chemicznego, w którego składzie znajdziemy 32,5% mocznika oraz wodę. Środek ten stosuje się w układach wydechowych nowoczesnych silnikach diesli. Silniki te muszą sprostać wysoko restrykcyjnym normom, jeśli chodzi o emisję spalin. Z uwagi na to, że emitowany do atmosfery tlenek azotu jest trujący i może powodować astmę, choroby płuc i nowotwory, normy te znacznie wzrosły. Dlatego też powstał AdBlue, którego celem jest usunięcie większości tlenku azotu ze spalin i w efekcie spełnienie wspomnianych norm Euro 6. Okazuje się, że AdBlue pozwala usunąć ze spalin diesla aż 90% tlenków azotu, co jest bardzo dobrym wynikiem.
Jak stosować AdBlue?
Aby móc stosować AdBlue, konstruktorzy nowoczesnych silników stworzyli dla nich osobny wlew i zbiornik. Tam wlany wędruje do układu wydechowego, redukując ilość tlenków azotu w spalinach. Płyn zużywa się w miarę jazdy samochodem i stanowi jakieś 5% zużytego paliwa. Zatem w samochodzie spalającym około 10 litrów ropy na 100 km zużycie AdBlue będzie wynosiło jakieś pół litra na 100 km – to zatem bardzo wydajne zużycie.
Warto pamiętać o tym, by regularnie uzupełniać ten płyn, gdyż bez niego samochód uruchomi tryb awaryjny i po prostu nie pojedzie dalej. Patrząc na to, że kosztuje on na większości stacji benzynowych niecałe 2 złote za litr, lepiej nie czekać do takiego momentu, ale regularnie uzupełniać jego stan.