System hamulcowy, bez względu na rodzaj auta, to jeden z najważniejszych układów w budowie samochodu. Odpowiada za prawidłowe zatrzymanie pojazdu, dlatego tak bardzo ważne jest, aby odpowiednio dbać o hamulce i przestrzegać podstawowych zaleceń producenta samochodu.
Budowa układu hamulcowego
Mechanicy i konstruktorzy aut wyróżniają dwa podstawowe modele hamulcowe:
- Podstawowy układ hydrauliczny, w skład którego wchodzą następujące elementy: pedał hamulca, pompa oraz zaciski hamulcowe, przewód elastyczny oraz ciśnieniowy;
- Dodatkowy układ dźwigni oraz cięgien.
Dzięki nieustannym pracom nad poprawą jakości hamowania i zwiększenia bezpieczeństwa podróżujących, wynaleziono układy wspomagające zatrzymywanie samochodu, jak na przykład EBV, czyli elektroniczny rozdział siły hamowania, który dzięki współpracy z systemem ABS pozwala na niezależny podział mocy hamowania na os tylną oraz przednią, co skutkuje mniejszą długością hamowania, stabilizuje pojazd i zapobiega niszczeniu tarcz hamulcowych. Więcej na ten temat możesz poczytać tutaj: http://www.volkswagen.pl/pl/volkswagen/innowacje-i-technika/leksykon/elektronische_bremskraftverteilungebv.html
Jak działają hamulce?
Przy naciśnięciu pedała hamulca pod wpływem wysokiego ciśnienia zostaje wytrącony płyn hamulcowy z pompy, której tłok zostaje dociśnięty do klocków hamulcowych, jakie bezpośrednio działają na tarcze obracające kołami samochodu. Zaczyna spadać prędkość i pojazd powoli hamuje. Tutaj wszystko zostało dobrze zobrazowane:
W związku z tym, że hamowanie jest procesem mechanicznym, w którym udział biorą poszczególne części auta podlegające korozji oraz systematycznemu zużyciu, bezwzględnie trzeba regularnie badać układ hamulcowy oraz wymieniać poszczególne elementy (klocki, tarcze oraz płyny).
Hamulce elektryczne?
Ostatnimi czasy dość głośno było na temat wprowadzenia w życie koncepcji hamulców elektrycznych, które nie wymagają użycia płynu hamulcowego i o wiele szybciej reagują na zachowanie kierowcy. Impuls zostaje przekazywany przy pomocy sygnału elektrycznego (a nie płynu) ma o wiele większą siłę działania bezpośrednio na tarcze. Wada takiego rozwiązania? Bardzo wysokie koszty produkcji oraz przepisy prawne wymagające mechanicznego, a nie wyłącznie elektrycznego połączenia układu kierowniczego z hamulcowym.