Rynek motoryzacyjny oferuje bardzo szeroki wybór opon samochodowych: począwszy od tych tanich, niskiej klasy, skończywszy na modelach z górnej półki. Kierowcy nie zawsze wiedzą, czym się kierować przy wyborze odpowiednich opon: ceną, rodzajem bieżnika, indeksem prędkości czy nośnością opony?
Zanim przejedziemy do meritum…
Warto mieć na uwadze, iż najlepiej wymieniać wszystkie cztery opony jednocześnie. Teoretycznie można posiadać dwa różne komplety opon na dwóch różnych osiach, jednak wówczas samochód nie ma identycznej drogi hamowania z racji dwóch różnych mocy przyczepności kół do podłoża. Jeśli jednak ze względów finansowych jesteście zmuszeni do wymiany tylko jednej osi, to nowe opony zakłada się zawsze z tyłu, co ułatwia kontrolowanie auta podczas hamowania i wchodzenia w ostre zakręty.
Klasy opon
Bez względu na wybór firma, każdy producent posiada trzy rodzaje opon: klasy ekonomicznej (najtańsze), średniej i wysokiej:
Klasa ekonomiczna | Klasa średnia | Klasa wysoka | |
Technologia produkcji | Starsza technologia produkcji stawiająca na funkcjonalność | Kompromis między jakością a ceną, uwzględniający nowe technologie w produkcji bieżników | Drogie mieszanki gumy, nowoczesne bieżniki, wysokiej klasy materiały |
Przeznaczenie | Warunki miejskie dla aut osobowych niższej klasy o umiarkowanym stopniu eksploatacji | Do aut klasy średniej oraz niewielkich SUVów | Limuzyny, samochody sportowe i wyczynowe |
Wytrzymałość | Około 2 lat | Dobre osiągi na suchej i mokrej powierzchni | Warunki ekstremalne |
Najpopularniejsi producenci | Barum, Dębica, Dayton | Fulda, Kleber, Uniroyal | Pireli, Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin |
Typy bieżnika
Bieżnik symetryczny – występuje w oponach letnich. Obie strony bieżnika są identyczne, dlatego można je zakładać w dowolnej konfiguracji. Zapewniają wysoki komfort akustyczny, obniżają spalanie i dobrze wpływają na żywotność opony. Najlepiej je stosować do aut o niskim spalaniu i niskiej mocy silnika.
Bieżnik asymetryczny – to obecnie najpopularniejszy model bieżnika: z wewnątrz występują mocne nacięcia do odprowadzania wody, zaś z zewnątrz delikatne nacięcia odpowiedzialne za prowadzenie pojazdu na prostej drodze. Daje dużą przyczepność do drogi, zapewniając poprawną eksploatację auta. Doskonale nadaje się do średniej klasy aut o dużej mocy silnika.
Bieżnik kierunkowy – w kształcie literki V, stosowany w modelach letnich, zapewnia dobre odprowadzanie wody oraz prawidłowo reaguje na hamowanie i przyśpieszanie. Warto je montować w samochodach sportowych
Indeksowanie i nośność

opona na zimę
Każdy producent pojazdu jest zobligowany do podania informacji na temat rozmiaru i indeksu opony, a także danych o jej nośności. Należy to bezwzględnie przestrzegać, ponieważ jakiekolwiek uchybienia mają bezpośredni wpływ na osiągi auta oraz jakość działania systemów wspomagania pracy kierowcy (ABS, ARS itd.).