Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie?

Zbieżność kół w samochodzie to jedna z podstawowych rzeczy, jaka ma wpływ na komfort jazdy. Duże rozregulowanie zbieżności może nawet zagrozić naszemu bezpieczeństwu podczas jazdy. O ile geometrię kół możemy wykonać wyłącznie u mechanika, o tyle samą zbieżność jesteśmy w stanie ustawić samodzielnie w domowych warunkach.

Zbieżność kół – możesz ustawić ją sam!

Aby móc samodzielnie wykonać zbieżność kół, musimy zaopatrzyć się w zwijaną taśmę mierzącą, sznurek, kilka kluczy i najlepiej kogoś do pomocy. Zbieżność kół można wykonać bez pomocy mechanika, gdyż w przeciwieństwie do geometrii, zwykle dotyczy ona tylko kół przednich oraz ich ułożenia w sposób równoległy do kierunku jazdy. Chodzi o to, by ustawić koła w tym samym kierunku i zgodnie z kierunkiem jazdy. Trzeba przy tym pamiętać, że w samochodach tylnonapędowych koła powinny minimalnie schodzić do siebie, natomiast w przednionapędowych odwrotnie – mają się delikatnie rozchodzić.

Ustawienie zbieżności krok po kroku

Aby więc ustawić zbieżność kół, samochód powinniśmy postawić na równej powierzchni, aby wszystkie koła stały prosto. Aby zapewnić sobie lepszy dostęp, można delikatnie unieść samochód przodem do góry. Sama regulacja polega na wkręcaniu końcówek drążków kierowniczych, których zadaniem jest rozpychać bądź ściągać koła. Następnie wkręcone drążki należy zacisnąć specjalnymi zaciskami, które chronią przed samoistnym wykręceniem się tych końcówek drążków w czasie jazdy.

zbieżność kół

Zbieżność kół to ustawienie ich równo i w tym samym kierunku jazdy.

Musimy więc najpierw popuścić zaciski, by możliwe było regulowanie drążków kierowniczych. Konieczne może być wyczyszczenie ich oraz zapuszczenie środkiem, który ułatwi ustawienie tych części. Następnie ustawiamy koła prosto, stajemy z boku i na oponie zaznaczamy dwa punkty na tej samej wysokości – od strony przodu i od strony tyłu samochodu. Ważne by na obu oponach punkty te znajdowały się dokładnie w tych samych miejscach i na tej samej wysokości. Punkty te są potrzebne do zmierzenia taśmą mierzącą odległości od koła do koła. Pomiar wykonujemy od środka bieżnika jednej opony do środka bieżnika tej drugiej. Jeśli odległości te będą równe zarówno z przodu, jak i tyłu, oznacza to, że koła są ustawione we właściwy sposób.

zbieżność kół

Zbieżność kół można ustawić samodzielnie, wymaga to jednak dużej precyzji.

Jeżeli wynik wyjdzie inny, za pomocą drążka kierowniczego ustawiamy koła, dostosowując ich rozchylenie. Potem znowu mierzymy i powtarzamy te czynności, aż uzyskamy odpowiedni wynik. Gdy nam się to już uda, wtedy w samochodach z napędem na tył musimy ustawić koła tak, by schodziły się o milimetr lub dwa. W samochodach z napędem na przód mają się rozchylać o jeden lub dwa milimetry. I gotowe!

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.